Články & návody

Firmy pro Vás

Bc. Richard Kunovský, EFAvytvoření finančního plánu k dosažení finanční svobody.

Euro palety Brno - EURO palety o rozměrech 1200 x 800 mm.

S.B. Comp. spol. s r.o. - hmoždinky a kotvy do betonu.

Senior Park Hrádek nad Nisou - alternativa pro domov pro seniory Liberec.

Rekvalifikační kurzy Praha - široká nabídka rekvalifikačních kurzů v Praze a okolí. Možnost přidat kurz zdarma.

Zastřešení bazénů Desjoyaux - montáž zastřešení bazénů v Ostravě a okolí.

Joppa Logistics s.r.o - nadrozměrná doprava po ČR i v EU.

STK Nová - STK Olomouc. Technická kontrola vozidel včetně kontroly světlometů.

MKM Jazyková škola Brno - skupinové jazykové kurzy v centru Brna.

Vinařství Plaček - kupujte víno přímo od vinaře.

DW HYGIENA s.r.o. - HACCP na míru Želiv.

Otevreniauta.cz - nouzové otevření auta v Brně a okolí.

Strikanysklolaminat.cz - rekonstrukce bazénů v Brně a okolí.

Plastická chirurgie MUDr. Šárka Stiborová - plastické operace prsou v Brně.

JD Decentia, s.r.o. Praha - účetnictví online.

Nízkosacharidová dieta – jak opravdu funguje?

Co je nízkosacharidová dieta?

Jak už ze samotného názvu vyplývá, tak nízkosacharidová dieta je založena na snížené konzumaci sacharidů. Ty jsou v jídelníčku nahrazeny tuky. Je to tedy přesný opak toho, co nám odborníci a výživoví poradci po desítky let doporučují.

A jak moc vlastně musíme omezovat sacharidy? Samotná dieta nebo spíše stravovací směr se dá rozdělit ještě do několika podkategorií:

  • ketogenní dieta
  • low carb dieta
  • sugar free dieta

Suga free je nejvolnější formou a z jídelníčku vyřadíte pouze rychlé cukry, bílou mouku a necelozrnné přílohy. Low carb dieta omezuje prakticky všechny zdroje cukrů i těch složených a z ovoce. Ketogenní dieta je nejpřísnější formou a zakazuje také některé druhy barevné zeleniny (kořenová zelenina, papriky, rajčata, veškeré ovoce).

Povolené a zakázané potraviny

V nízkosacharidové dietě jde především o zdravé zdroje tuků. Mnoho lidí se mylně domnívá, že se nacpou bůčkem, párky, vynechají přílohu a dieta je na světě. Ve své podstatě sice sníží příjem sacharidů a navýší tuky, ale nedostanou do sebe potřebné minerály a ještě si rozhodí hladinu cholesterolu.

V nízkosacharidové dietě jde o zdravé zdroje tuků:

  • semínka,
  • oříšky,
  • olejnaté ryby,
  • rybí tuk,
  • maso z dobrého zdroje,
  • avokádo.

Velká otázka se často vznáší nad zdroji sacharidů. V nejpřísnější formě jsou veškeré přílohy a ovoce zakázány. Možná vám to přijde kruté a zbytečné, ale původně tato dieta byla využívána pro léčebné účinky. Konkrétně pomáhala při onemocněních jako roztroušená skleróza a Parkinsonova choroba. Protože jde opravdu o výrazné omezení přijímaných potravin, tak by se s ní mělo nakládat velmi opatrně.

Jak ve skutečnosti funguje?

Každá zázračná dieta je založena na jednoduchém principu a tím je kalorický deficit. V případě nízkosacharidové diety omezíme prakticky celou jednu makroživinu a tím dosáhneme nižšího příjmu. Protože tuky jsou nositelé chuti, tak je tato dieta velmi chutná a lidem se poměrně snadno dodržuje.

Ve své podstatě je ale úplně jedno, jakým způsobem kalorického deficitu dosáhnete. Může to být navýšením fyzické aktivity nebo lze zhubnout na klasické stravě, pokud jste dostatečně aktivní. Zhubnete i na jídlech z fastfoodu, pořád záleží na energetické bilanci.

Přečtěte si také jak na Hubnutí díky kalorickému deficitu nebo jakých je 5 nejčastějších rizik spojených s obezitou.

Fotografie